قبل از شروع بازسازی باید چه کارهایی انجام دهیم؟

قبل از شروع بازسازی باید چه کارهایی انجام دهیم؟

مقدمه مقاله:

اگر پروژه خود را بدون مطالعه و آمادگی لازم استارت کنیم ، قطعا به مشکلات مالی و زمانی برخورد میکنیم. در این مقاله هدفمان برسی کارهایی است که قبل از شروع بازسازی ساختمان ،آپارتمان ،خانه،ویلا،فروشگاه یا دفتر کار لازم است به آنها توجه کنیم. مواردی که دقت به تمامی آنها ضروری است و جا انداختن هر کدام باعث بروز مشکل در طی فرآیند کار می شوند. البته مواردی که در ادامه به آنها می پردازیم بخشی از کارهایی است که در پیش از شروع پروژه باید به آنها توجه کنیم. در اینجا سعی کردیم موارد عمومی تر و مهمتر را اشاره کنیم.

مواردی که در این اینجا بدان میپردازیم شامل موضوعات زیر میباشد:

ـ بررسی ابتدایی شرایط پروژه برای بازسازی

ـ پیدا کردن تیم حرفه ای ،متخصص و با تجربه

ـ بازدید کارشناس از پروژه

ـ دریافت مشاوره کارشناسی رایگان

ـ هماهنگی با همسایگان و افراد مرتبط

ـ انتخاب پیمانکاران باتجربه و مناسب برای پروژه

ـ عقد قرارداد بازسازی

ـ اخذ مجوزهای لازم پروژه

ـ برنامه ریزی دقیق و اجرایی

ـ آماده سازی و تهیه  مصالح و ابزارهای مورد نیاز قبل از شروع بازسازی

با مطالعه و رعایت نکات فوق و اجرای صحیح آنها میتوانیم با آمادگی کافی پروژه مورد نظر را شروع کنیم. با رعایت نکردن این موارد و بی توجهی به آنها قبل بازسازی باعث افزایش مدت زمان بازسازی و افزایش بیمورد هزینه ها میشوید. و در نهایت کیفیت کار اجرایی هم کاهش میابد.

چنانچه پروژه ای در پیش روی شماست ، برای پیشگیری از خسارات مالی و زمانی توصیه میکنیم نکات و تجربیات بیان شده را توجه کنید.

ـ بررسی ابتدایی شرایط پروژه برای بازسازی:

قبل از هر چیزی ما باید در ابتدا خودمان شرایط را بررسی کنیم و ببینیم بطور کلی انجام این بازسازی کار درستی است یا خیر. قبل از اینکه سرمایه و زمان خود را خرج کنیم و یا حتی بسراغ افراد یا شرکت های متخصص برویم باید خود تمام جوانب کار را بررسی کنیم.یا اصلا ببینیم بازسازی یا نوسازی کدامیک برای ما بهتر است؟

برای بررسی ابتدایی و تصمیم اولیه احتیاج به تجربه یا تخصص خاصی نیست. بلکه با صرف چند دقیقه مطالعه  مقاله قبل از شروع بازسازی باید چه کارهایی انجام دهیم؟ میتوانیم براحتی این کار را انجام دهیم. در ایجا از پیشبینی حدودی هزینه ها و مدت زمان پروژه و کنترل مراحل اجرایی حرف میزنیم.

 کنترل فضاها و بخش هایی از ساختمان که قصد بازسازی داریم از لحاظ کیفی و نیاز باید توجه و بررسی شوند. بطور مثال اگر قصد دارید یک ویلا را بازسازی کنید، باید بخش های مختلف آن را دقیق بررسی و کنترل کنید. تصمیم درست زمانی گرفته میشود که همه این بررسی ها را انجام داده باشید.

پس از بررسی های ابتدایی و تحقیقات و مطمن شدن از قصد خود در انجام بازسازی حال میبایست بسراغ افراد یا شرکتهای متخصص بروید. درنتیجه مرحله بعد یافتن افراد یا شرکتهایی است که بتوانیم قبل از شروع بازسازی با آنها مشورت کنیم.

ـ پیدا کردن تیم حرفه ای ،متخصص و با تجربه:

در این مرحله میبایست تعدادی شرکت یا فرد متخصص و قابل اعتماد برای دریافت مشاوره پیدا کنیم. نکته مهم پیدا کردن چند شخص یا شرکت است که بتوانیم نظرات همه آنها را بشنویم و باهم مقایسه کنیم. در ابتدا این افراد با نظرات کارشناسی خود قرار است به ما کمک کنند تا متوجه شویم که از لحاظ فنی تصمیممان درباره بازسازی درست است یا خیر. سپس شرایط،هزینه و مدت زمان بازسازی را براساس تجربه و تخصصشان پیشبینی کرده و اعلام میکنند.

نکته مهم اینکه این مرحله از بازدیدها رایگان بوده و نیاز به پرداخت هزینه نیست. بنابراین افراد و مجموعه ای را انتخاب کنید که بازدید و مشاوره ای که به شما میدهد رایگان باشد. اغلب افراد و شرکتها این کارها را رایگان انجام میدهند پس نیازی نیست سراغ مجموعه هایی بروید که برای مشاوره حضوری وقت نمیگذارند.

گروه مهندسی معمارِتیم نیز تمام این خدمات را کاملا رایگان انجام میدهد. در نتیجه پیشنهاد میکنیم یکی از گزینه های شما برای دریافت مشاوره طراحی ،کارشناس متخصص گروه معمارِتیم باشد.

 

چطور این افراد یا شرکت ها رو پیدا کنیم؟

معمولا از دو راه میتوان این افراد یا شرکتها را پیدا کرد:

ـ از اطرافیان و آشنایان که در گذشته پروژه بازسازی داشته اند و از پیمانکار و شرکت مربوطه رضایت کامل داشته اند میتوان سراغ گرفت. همچنین اگر از آسنایان یا دوستان نزدیک کسی در این زمینه فعالیت میکند و به او و کیفیت کار او مطمن هستیم میتوانیم بهره گیریم.

ـ راه دوم از طریق اینترنت و شبکه های  مجازی عبارت بازسازی ساختمان یا هر نوع خواسته دیگر در زمینه طراحی داریم را سرچ کنیم . موتورهای جستجو افراد و شرکتهایی را به شما معرفی میکنند که شما با تحقیق و دیدن رزومه و نمونه  کارهای آنها با آنها آشنا می شوید.

در نهایت توصیه میشود که ۲-۴ فرد یا شرکت را انتخاب و بررسی کنید و با صلاح دید خود و شرایط بهتری که هر کدام ارائه کردند با آنها همکاری کنید.

ـ بازدید کارشناس از پروژه: 

پس از آنکه شرکت ها و افراد مد نظر رو پیدا کردیم از آنها می خواهیم در محل پروژه حضور پیدا کنند و از نزدیک به بررسی پروژه بپردازند. ارائه مشاوره و راهنمایی در هر موردی بدون حضور در آن محل به هیچ وجه مورد قبول و کفایت نمی باشد.

هرچقدر هم عکس ها و فیلم های پروژه با کیفیت باشد و اطلاعات کار کامل باشد و به کارشناس ارائه شود باز نتیجه ای که بازدید حضوری می تواند بدهد را  نمیدهد. باز هم لازم به تذکر است که این بازدیدها کاملا رایگان بوده  چرا که خود این افراد و شرکت ها با تمامی تجربه ای هم که دارند  نمیتوانند بدون حضور فیزیکی در پروژه بتوانند نظر کارشناسی دهند. درنتیجه این کار را بصورت رایگان انجام خواهند داد.

بطور مثال در شرکت معمارتیم ، بازدید رایگان تنها در تهران،کرج و سهرهای اطراف آن انجام می شود. پروژه های بازسازی بزرگ و متوسط پس از بررسی شرایط ، در تمامی نقاط کشور انجام می شود. اگر پروژه ای خارج از محدوده شهرهای تهران و کرج دارید میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید و شرایط پروژه خود را شرح دهید تا در صورت فراهم بودن شرایط از پروژه شما بصورت رایگان بازدید بعمل آید.

 

ـ دریافت مشاوره کارشناسی رایگان:

پس از حضور افراد و کارشناسان مربوط در محل پروژه میبایست از مشاوره ای که در اختیار شما میگذارند استفاده کنید و در این جلسه نظر و پیشبینی آنها را در مورد پروژه جویا شوید. همچنین باید توقعات و خواسته های خود از آخر پروژه و خروجی کار کاملا بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که کار دقیقا طبق خواسته هایتان پیش می رود.

ممکن است پاسخ کارشناس مربوطه به خواسته های ما با توجه با شرایط بیان شده و شرایط بستری پروژه منفی باشد و بگویند خروجی پروژه نمیتواند آن چیزی باشد که شما انتظار دارید. ممکن است دلایل این نظر کارشناس این باشد که بستر و شرایط پروژه این امکان را به ما نمیدهد که آن طرح را پیاده کنیم یا ممکن است به دلیل کمبود بودجه با توجه به خواسته های ما کفایت نکند و یا هر دلیل دیگر. در هر صورت وفتی شخصی متخصص و با تجربه به ما چنین نظری میدهد آن هم قبل از استارت پروژه شاید میبایست بیشتر فکر کنیم و یا حتی پروژه را کنسل کنیم.

در نهایت با بررسی و مقایسه اطلاعاتی که در این پروژه بدست آوردیم میتوانیم به یک جمعبندی دقیقتر و منطقی تر در رابطه با پروژه برسیم. و بر اساس این اطلاعات پیشبینی از مدت زمان پروژه و هزینه های مربوطه آن بدست آوریم و تصمیم بگیریم که میخواهیم پروژه را انجام دهیم یا خیر.

اگر برداشت نهایی ما از مجموع اطلاعاتی که از پروژه ها بدست آوردیم این باشد که شرایط برای انجام آن پروژه اکی است میتوانیم بریم سراغ مراحل بعد.

ـ هماهنگی با همسایگان و افراد مرتبط:

پس از جمع بندی اطلاعاتی که از کارشناسان دریافت کردیم و قطعی شدن قصدمان از شروع پروژه لازم است قبل از شروع با افرادی که در این پروژه به هر نحوی دخیل هستند هماهنگی  و صحبت شود. این افراد میتوانند صاحبان ملک یا شرکایی باشند که ما قصد داریم در آنجا فعالیت کنیم. همچنین در این مرحله یعنی قبل از شروع بازسازی آپارتمان،شرکت،ویلا،دفتر کار و فروشگاه،حتی قبل از عقد قرارداد ، باید با کسانی که میتوانند برای پروژه محدودیت ایجاد کنند صحبت کنیم.

اگر قصد بازسازی آپارتمان خود را داشته باشید باید با مدیر ساختمان و همسایگان خود هماهنگ کنید یا اگر قصد باز سازی ویلا را دارید اگر ویلا در شهرک است باید با مدیر آن شهرک و مسئولین آن هماهنگی های لازم را انجام دهید. در صورتی که قصد بازسازی در یک مجتمع تجاری یا فروشگاه در یک پاساژ را داشته باشیم میبایست با مسئولین و مدیران آن متمع هماهنگ کنیم. بعد تمامی این هماهنگی ها و آگاهی نسبت به محدودیت ها تازه میتوانیم شرایط پروژه خود را بسنجیم و کار را شروع کنیم.

ـ انتخاب پیمانکاران باتجربه و مناسب برای پروژه:

اگر ابعاد پروژه بازسازی شما کوچک بوده و شما نیز تجربه اجرا و مدریت همچین پروژه هایی راه دارید و زمان لازم برای این پروژه را دارید بهتر است برای کاهش هزینه ها خودتان  با مدریت پروژه  مقدار زیادی از هزینه های بازسازی را کاهش دهید.

اما اگر شرایط بالا را نداشتیم باید مدریت و نظارت پروژه را به فرد یا شرکت بازسازی بسپارید. بدین معنی که اگر تجربه کافی در زمینه ساخت و مدریت پروژه و همچنین نداشتن زمان کافی را نداشتید به هیچ وجه به فکر اینکه خودتان پروژه را پیش ببرید نباشید چرا که در انتها خسارت مالی و زمانی زیادی میبینید. در نهایت اگر به این نتیجه رسیدیم که پروژه بازسازی را به شخص پیمانکار یا شرکت بسپارید باید گزینه مناسب را انتخاب کنید. یکی از دلایلی که در ابتدا گفته بودیم اینکه با چند شرکت صحبت کنید و نظرات کارشناسی آنها را بشنوید برای همین بوده تا با توانایی ها تخصص و تجربیات آنها آشنا شوید و مقایسه شان کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

برای مقایسه ابتدا باید نمونه کارهای طراحی و اجرا آنها بهمراه مراحل اجرا و در نهایت کیفیت اجرا را ببینید و باهم مقایسه کنید. همچنین در جلاسات اولیه بازدید از پروژه بایستی تجربه آنها در اجرا را بسنجید. در نهایت میتوانید با مقایسه این اطلاعات و مشخصات بهترین گزینه را از بین این پیمانکاران انتخاب کنید و با آن همکاری کنید.

 

ـ عقد قرارداد بازسازی:

هیچ پروژه معماری که پیمانکاری آن را به شخص یا شرکت سپرده اید نباید بدون عقد یک قرارداد استاندارد استارت بخورد. حتی اگر به آن شخص یا شرکت اعتماد بالایی دارید. قرارداد تنها مانع سوء استفاده افراد یا شرکتهای سود جو نمیشود بلکه همچنین مانع بروز سوء تفاهم مابین افراد قابل اعتماد هم میشود. در نتیجه در هر موقعیت باید قبل از شروع پروژه با پیمانکار قرارداد را ببندید و وظایف و شرایط همکاری را در آن عنوان کنید.

این قرارداد باید جامع و کامل باشد چرا که یک قرارداد بد ضررش از یک پروژه بدون قرارداد بیشتر است در نتیجه یک قرارداد استاندارد میتواند خیال طرفین را تا اتمام پروژه راحت کند.

 

ـ اخذ مجوزهای لازم پروژه:

اگر تصمیم بر آن شد که خودتان مدریت پروژه خودتان را انجام دهید میبایست خودتان هم به دنبال مجوزهای قانونی لازم برای پروژه بروید. اما اگر  با شخص یا شرکتی برای انجام پروژه به توافق رسیدیم از آن به بعد تمامی این مسئولیت بعده آنها میباشد اما ضرورت دارد که شما کنترل و نظارتی کم و بیش بر روند کار داشته باشید تا اگر نقص یا کم کاری را مشاهده کردید به آنها تذکر دهید.

در این مرحله باید مجوزهای مربوطه از شهرداری یا سازمان های ذیصلاح اخذ شود. معمولا هزینه، زمان و دردسر اقدام و اخذ مجوز یا پروانه بازسازی،بسیار کمتر از انجام پروژه بازسازی بدون داشتن مجوزهای قانونی است.

بنابراین حتما قبل از شروع پروژه معماری خود اقدام به اخذ مجوزهای مورد نیاز یرای انجام کار کنید. یا از پیمانکار خود در قرارداد بخواهید حتما پیش از شروع کار این مجوز ها را اخذ کند.

 

ـ برنامه ریزی دقیق و اجرایی:

بدون برنامه ریزی دقیق و حساب شده هیچ عملیات عمرانی نمی تواند به نتیجه مطلوب برسد. پروژه های بازسازی بدلیل فشرده بودن کارها و از همه مهمتر غیرقابل پیشبینی بودن خیلی از اتفاق ها که در حین اجرا بهشان بر میخوریم نیازمند یک برنامه ریزی دقیق از طرف شخصی که تجربه بالایی در این زمینه دارد است و با خیلی از این اتفاق هایی غیرقابل پیشبینی در پروژه برخورد داشته است. درنتیجه حتما قبل از شروع پروژه بازسازی میبایست برنامه ریزی دقق برای تمام مراحل بازسازی تهیه شود. اگر این برنامه ریزی توسط پیمانکار انجام شود حتما قبل از بازسازی باید آن را کنترل و بررسی کنیم.

همچنین با استفاده از این برنامه زمان بندی شده میتوانید روند اجرایی پروژه را کنترل کنید و اگر ایراد یا تاخییر در روند مشاهده کردید به پیمانکار تذکر دهید.

ـ آماده سازی و تهیه  مصالح و ابزارهای مورد نیاز قبل از شروع بازسازی:

 تجهیز کارگاه یا آماده سازی محل پروژه آخرین کاری است که فبل از شروع بازسازی باید انجام شود. یعنی کل فضایی که قراره بازسازی شود تخلیه کامل و در اختیار تیم اجرایی گذاشته شود. و تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز پروژه برای استار کار باید در محل تهیه شود. همچنین باید تاسیسات و امکانات موقتی مورد نیاز پیمانکاران در محل پروژه پیشبینی و تهیه شوند. اگر اجرای پروژه را به پیمانکار سپرده ایم باید چک کنیم که آیا تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیازرا در محل پروژه تامیین کرده است یا خیر. پروژه ای که بدون پیشبینی این امکانات و تجهیزات شروع به کار شود قعطا به مشکل می خورد وبه  کیفیت مورد نظر  ما نمیرسد. در نتیجه کنترل  این بخش از کار برای شروع بسیار مهم است.

 

جمع بندی این مقاله:

در نهایت بعد از طی مراحل فوق،اعم از بررسی ابتدایی پروژه،بازدید کارشناسان از محل پروژه و دریافت مشاوره رایکان،هماهنگی با افراد مربوطه،انتخاب شرکت و پیمانکار و قرارداد،اخذ مجوز و در آخر برنامه ریزی اجرایی پروژه و آماده سازی کارگاه میتوان پروژه بازسازی را آغاز کنیم.

نتیجه کنترل و اجرای تمام مراحل اشاره شده این است که پروژه را با خیال راحتری پیش میبرید و در آخر خروجی کار هم با آنچه انتظار داشته اید نزدیکتر و اکثرا بهتر هم خواهد شد.

 

 

دریافت مشاوره رایگان

اگر تصمیم به بازسازی واحد خود را  دارید و میخواهید یک طرح با اصول طراحی برای فضای خود داشته باشید پیشنهاد میکنیم با همکاران ما در شرکت دکوراسیون معمارِتیم تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید. می توانید با شماره ۰۹۱۲۳۷۱۰۲۷۸ تماس گرفته یا در واتساپ یا تلگرام با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکت طراحی سایت : ره وب